Beste Puddingpower

Op het Scholierenforum (9/5/2019) vraag je om raad. Er zit bij jullie op school een leraar die zijn leerlingen telkens weer onheus bejegent. Bij het minste of geringste krijgen ze een belediging naar het hoofd geslingerd: “Randdebiel! Idioot! Geestelijk gehandicapte! Sukkel!” De klas heeft daarover geklaagd bij de mentor en bij de teamleider, maar dat heeft tot nog toe niets opgeleverd. En je vraag is dus wat jullie nu te doen staat.
Nou, dat lijkt me vrij duidelijk. Als jullie school een Professioneel Statuut of een soort professionele beroepscode voor leraren kent, zouden jullie een tuchtrechtelijke klacht wegens onprofessioneel gedrag kunnen indienen. De betrokken leraar maakt namelijk ernstig misbruik van de professionele ruimte die hem door zijn werkgever geboden wordt. Maar jullie kunnen ook beroep doen op het strafrecht dat voor iedere burger geldt. Door en-plein-public dergelijke denigrerende scheldwoorden te bezigen, pleegt de betrokken leraar immers een strafbaar feit. In artikel 266 van het Wetboek van Strafrecht is bepaald dat opzettelijke belediging gestraft wordt met gevangenisstraf van maximaal drie maanden of een forse geldboete. Het OM komt slechts in actie als de gedupeerde partij een klacht indient, waarbij hij of zij tevens kan verzoeken een dwangsom op te leggen om herhaling te voorkomen. De klacht wordt uiteraard ernstiger genomen als méér gedupeerden aan de bel trekken en als de beledigende uitlatingen telkens wéér gedaan worden. Voor het geval dat de leraar de beschuldigingen ontkent, is het raadzaam de klachten van meet af aan te documenteren met een logboek, in de trant van: op die en die datum is leerling Y door leraar X tijdens het zoveelste lesuur in bijzijn van de hele klas met die en die scheldnaam bejegend.
Vermoedelijk hoeft deze actie niet op de spits te worden gedreven, want vermoedelijk wordt het beoogde effect al eerder bereikt. Om te beginnen kunnen jullie een medezeggenschapsorgaan (de Leerlingenraad?) laten weten a) dat jullie het initiatief hebben genomen een dagelijks logboek aan te leggen om beledigende uitlatingen van leraren te registreren; b) dat jullie dat logboek op termijn aan de Leerlingenraad zullen aanbieden (met een afschrift aan de schoolleiding en aan de gedupeerde partijen); en c) dat het de gedupeerde partijen uiteraard vrij staat het logboek bij het OM in te brengen als ze een klacht ex artikel 266 WvSr zouden indienen.
Zie ook: mijn eerdere blogberichten onder de titel Mongooltje (7/6/2017 en 27/6/2017)

4 reacties op “Beste Puddingpower”

  1. Wes Holleman zegt:

    In het algemeen verdient het de voorkeur dat je je grieven in eerste instantie aan de betrokken leraar voorlegt. Maar naar jullie ervaring heeft hij nogal een kort lontje. Daarom hebben jullie er verstandig aan gedaan in eerste instantie jullie mentor in te schakelen, die als collega misschien minder bedreigend overkomt om feedback te geven op zijn ongepaste gedrag jegens leerlingen.

  2. Wes Holleman zegt:

    Gezien de landelijke prioriteiten in het onderwijsbeleid zouden jullie ook kunnen mikken op de sociale veiligheid op school. Als leerlingen worden uitgescholden door sommige leraren, wordt hun veiligheidsgevoel aangetast. Illustratief is dat sommige leerlingen tot huilens toe geraakt worden door dat onheuse leraarsgedrag. Voor de Onderwijsinspectie is de sociale veiligheid een serieus punt van aandacht En dat is eens te meer het geval als een leraar het met zijn scheldgedrag op bepaalde leerlingen gemunt heeft, want dan maakt hij inbreuk op het antipestbeleid van de school. Ik vermoed dat de schoolleiding nogal zenuwachtig wordt als door de medezeggenschapsorganen geklaagd wordt dat het schoolbeleid op het gebied van de sociale veiligheid en het antipestbeleid ondergraven wordt door onprofessioneel gedrag van sommige leraren.

  3. Wes Holleman zegt:

    Maar het kan natuurlijk ook geen kwaad om nog eens uit te schrijven waarom het uitschelden van leerlingen door leraren onprofessioneel is:
    1. het is niet bevorderlijk voor het welzijn van leerlingen, het is demotiverend, het doet afbreuk aan de leerresultaten;
    2. het doet afbreuk aan de vormingsdoelen: de leraar geeft het slechte voorbeeld hoe je als machtige met minder-machtigen moet omgaan, het werkt pesten in de hand;
    3. het is in strijd met didactische ‘good practice’: je moet het leren stimuleren door hoge, positieve verwachtingen te stellen en opbouwende feedback te geven.

  4. Wes Holleman zegt:

    Op 3 juni werd door Puddingpower een nieuwe ontwikkeling gemeld: “Er is een audio gemaakt van zijn woede in de klas, en die hebben we vanmiddag ingeleverd bij de teamleider. Kwestie van wachten.”