Gameverslaving

De jongere broer van Yondaime (Fok! 2/11/2012) is dertien jaar. Hij is lichamelijk gehandicapt, maar hij kan goed meekomen op school. Als ik het goed begrijp zit hij in de tweede klas vwo en haalt hij redelijke cijfers. Maar sinds het begin van het nieuwe schooljaar, nu twee maanden geleden, gaat het helemaal mis. De school heeft namelijk een didactische vernieuwing ingevoerd: er wordt met iPads gewerkt. Het huiswerk bijvoorbeeld wordt op de iPad gemaakt en via de iPad verstuurd. Ook heeft de school een chatruimte ingericht waarop leerlingen via de iPad met elkaar kunnen communiceren.
Verscheidene ouders hebben inmiddels aan de bel getrokken omdat hun kinderen zich met de iPad aan het normale ouderlijke toezicht onttrekken. Ze kunnen zich vrij op het internet bewegen en allerlei applicaties downloaden, en de school toont zich tot nu toe niet bereid de instellingen van de iPads te wijzigen om die vrijheid te beperken. De school houdt ook geen toezicht op de communicatie in de chatruimte, waardoor cyberpesten vrij spel heeft.
Het broertje van Yondaime heeft in de afgelopen maanden een ernstige gameverslaving ontwikkeld, waar zijn ouders niet tegenop kunnen. Zijn schoolcijfers zijn gekelderd als een baksteen. Een bijkomend probleem is, als ik het goed begrijp, dat de kinderen in een Engelstalig arbeidersgezin zijn opgegroeid en dat de vader door zijn werk veel van huis is. Yondaime, zelf al volwassen, is namens zijn ouders naar de school geweest om de problemen van zijn broertje te bespreken, maar volgens de school moeten de ouders dit soort problemen zelf oplossen. Yondaime vraagt zich wanhopig af, of hij de Onderwijsinspectie moet inschakelen. De toekomst van zijn broertje staat op het spel, want door zijn lichamelijke handicap is hij later op een zittend beroep en dus op goede diploma’s aangewezen.

2 reacties op “Gameverslaving”

  1. Wes Holleman zegt:

    Ik sluit niet helemaal uit dat Yondaime het hele verhaal verzonnen heeft. Maar dan nog is het een goeie casus: in hoeverre moet een school bij het invoeren van zo’n ingrijpende didactische innovatie rekening houden met eventuele ontwrichtende effecten op scholieren? en moet zij in haar innovatiestrategie veiligheden inbouwen om het risico op ernstige schade te verkleinen?

  2. Wes Holleman zegt:

    Docent Ferry Haan (VK 7/1/2014) wijdt een opiniërend artikel aan gameverslaving bij tieners, maar hij legt geen verband met het feit dat leerlingen door de digitalisering op school bijna het hele etmaal toegang hebben tot internet.