Grade Point Average

Verleden woensdag, dat was toevallig 1 april, heeft Anthony Salandy (een internationale stu­dent van de UvA) een petitie opgestart op de website Change.org. Hij wil dat de Universiteit van Amsterdam tijdelijk stopt met de gewoonte om tentamenprestaties op een tienpunts schaal te beoordelen en dat zij in plaats daarvan een tweepunts schaal hanteert: pass or fail (geslaagd of gezakt). Hij stelt dus voor dat de huidige tentamens niet meetellen in de berekening van het GPA (het gemiddeld behaalde cijfer). De GPA-gegevens van de bachelorfase spelen een cen­trale rol in de toelatingsselectie tot de masterfase en in de toekenning van exameniudicia (zoals cum laude). Maar ze kunnen ook tijdens de bacheloropleiding een rol spelen (bv. bij de toe­lating tot honourstrajecten of bij de toe­stemming voor een studiesemester in het buitenland).
De petitie is bedoeld om de gevolgen van de corona-lockdown op te vangen. Vele studenten zijn, in afwachting van beter tijden, naar hun ouders teruggekeerd en trachten vandaaruit het aan­geboden afstandsonderwijs te volgen. Dat geeft allerlei stressvolle pro­blemen, zoals voor die student die momenteel bij zijn ouders in Lahore zit. Hij heeft een soortgelijke petitie onder­tekend, gericht aan Columbia University en Barnard College. Ter toelichting schreef hij: ‘All my classes are from 1-6am. Plus the internet isn’t as stable in Pakistan.’ Hij vond het onrecht­vaardig als hij niet alleen zou worden afgerekend op de vakken die hij onder deze barre omstan­dig­heden voltooid heeft, maar ook op de hoogte van de cijfers (letter-grades) die hij daarmee heeft verworven.
Inmiddels hebben vele Amerikaanse universiteiten, waaronder Columbia, Harvard, Stanford en het Massachusetts Institute of Technology, tijdelijk met hun traditionele beoordelingssysteem gebroken en het pass-fail systeem ingevoerd. Andere instellingen hebben besloten dat studenten mogen kiezen tussen een pass-fail tentaminering enerzijds en de traditionele letter-grading ander­zijds. De letter-grades (Aplus, A, Aminus, en zo door tot F=faliekant gezakt) vormen de basis voor de berekening van het Grade Point Average. Een hoog GPA is de gouden sleutel tot een goede masteropleiding en tot een goede beroepscarrière. Maar zoals Allison Stanger betoogt (Chronicle HE 19/3/2020), is handhaving van de traditionele letter-grading in het lopende semester eigenlijk niet verdedigbaar. Want het is bijna onmogelijk om studenten evenwichtig op een tienpunts schaal naar hun prestatie te rangordenen. Bij afstandsonderwijs kan de kwaliteit van de beoordeling immers worden ondermijnd door persoonlijke omstandig­heden die het leveren van de beoordeelde prestatie hebben belemmerd (een tentamensessie om twee uur ’s nachts) en door frauduleuze factoren die het leveren van die prestatie hebben begunstigd.
De basisvoorwaarde voor het rangordenen van studenten is a level playing field voor alle tentaminandi. Aan die basisvoorwaarde kan bij toetsing-op-afstand nauwelijks worden voldaan. Op zichzelf is het niet zo erg indien men de prestaties van studenten tijdens de coronacrisis met een veel te gedifferentieerd arsenaal van cijfers (of letters) blijft beoordelen. Maar het is onaanvaardbaar indien men op basis van die onbetrouwbare cijfers (of letters), als een kip zonder kop, beslissingen neemt die verregaande consequenties hebben voor de studie- en beroepsloopbaan van de student.

5 reacties op “Grade Point Average”

  1. Wes Holleman zegt:

    De voorzitter van de MIT faculty heeft Emergency Academic Regulations uitgevaardigd, die 13 maart in werking zijn getreden. Sectie 2.64 van de Rules and Regulations is sindsdien van toepassing op alle ‘undergraduate and graduate full-term subjects’ van dit semester.

  2. Wes Holleman zegt:

    De Hogeschool Rotterdam heeft een Handleiding Online Toetsen opgesteld (Profielen 6/4/2020). Op blz. 8 van de handleiding wordt geadviseerd om aangepaste toetsen op een tweepuntsschaal (Voldaan vs. Niet Voldaan) te beoordelen, ‘en wel om twee redenen:
    – Ten eerste kan de exactheid die onder andere omstandigheden wel gegarandeerd kan worden nu niet gegarandeerd worden; [en]
    – Ten tweede (heeft) deze beoordeling geen gevolgen voor judicia zoals “cum laude” op het diploma, waar dat in geval van becijfe­ring wel het geval zou zijn.’

  3. Wes Holleman zegt:

    Hoe moet dat later, met al die pass-fail tentamencertificaten? vraagt InsideHigherEd (13/4/2020) zich af.

  4. Wes Holleman zegt:

    Een nieuwe petitie op Change.org, dit keer geïnitieerd door VU-studenten (Ad Valvas 20/4/2020).

  5. Wes Holleman zegt:

    En opnieuw een petitie op Change.org, ditmaal vanuit de Universiteit Maastricht (Observant 3/6/2020).