Het dagritme van de scholier

In de Verenigde Staten wordt door scholen steeds meer beknibbeld op de school­pauzes, aldus bericht Kim Herbots in De Morgen (17/6/2009). Daar zijn verscheidene redenen voor. In de eerste plaats wil men de effectieve leertijd verruimen. In de tweede plaats vormen de pauzes een risico voor de schoolveiligheid en voor de juridische aansprakelijkheid van de school. En in de derde plaats ontbreekt het vele scholen aan (veilige) recreatievoorzieningen voor hun leerlingen. Herbots verwijst in haar artikel naar recent onderzoek van het Amerikaanse Center for Public Education. Voor de Vlaamse lezers zijn deze Amerikaanse toestanden opmerkelijk, want in België en Frankrijk prefereert men ruime pauzes: een lunchpauze van één à twee uur (met een warme maaltijd!) en daarnaast twee kortere pauzes in de voor- en namiddag.
In Frankrijk heeft men dan ook vee1 ervaring met de verlengde schooldag, de brede school en de tussen- en naschoolse opvang. In 1996 beschreef Ria Meijvogel Franse experimenten om de dagindeling van de school af te stemmen op het bioritme van de leerling. Dat idee is in Nederland opgepakt door het Nederlands Jeugdinstituut (voorheen NIZW), samen met de Goudse basisschool De Oosterweide. Sinds 2008 werkt ook de Delftse basisschool De Schatkaart op deze manier.
De ontwikkelingen in Gouda en Delft passen goed bij het concept van de brede school dat in de landelijke onderwijs­politiek gepousseerd wordt. Maar daarbij heeft men niet in de eerste plaats het bioritme van de leerlingen op het oog, doch de werktijden van de ouders. Men wil dekkende dag- en jaararrangementen tot stand brengen waarmee zowel de ontwikkelingskansen voor jongeren als de arbeidsparticipatie van de ouders geoptimaliseerd worden (De Gelder­lander 19/5/2009).

7 reacties op “Het dagritme van de scholier”

  1. Wes Holleman zegt:

    Een paar maanden geleden is in Der Tagesspiegel (1; 2; 3; 4) heftig gediscussieerd over een andere vraag betreffende het bioritme van leerlingen: moet het aanvangstijdstip van de schooldag verschoven worden naar 9 uur? Voor Duitse begrippen is dat een herentijd die is voorbehouden aan directeuren en andere luilakken.

    Trouwens, over bioritme gesproken: de neiging van managers in het Nederlandse hoger onderwijs om de tentamens ‘ergens’ tussen 9 en 22 uur te programmeren, gaat natuurlijk alle bioritmische perken te buiten.

  2. Wes Holleman zegt:

    In Ede worden plannen gemaakt voor een ‘paraplu-school’: een brede basisschool die dag- en jaar­arrangementen biedt (Omroep Gelderland 24/6/2009).
    Update: ‘De School’, een basisschooltje in Zandvoort, werkt al een jaar met zo’n arrangement.

  3. Wes Holleman zegt:

    Oberon & Duin Projectmanagement heeft de brochure Nieuwe tijden in onderwijs en opvang uitgebracht (september 2009).

  4. Wes Holleman zegt:

    Liesbeth Schreuder (Kennistijdschrift Jeugd & CO 18/3/2010) schreef een overzichtsartikel over het dagritme van de scholier.

  5. Wes Holleman zegt:

    Er is een eenmalig magazine Andere tijden: tijd voor nieuwe schooltijden uitgebracht, bericht VOS/ABB (14/5/2010).
    UPDATE: December 2010 is daarnaast de brochure Andere Tijden uitgebracht.

  6. onderwijsethiek.nl » Blog Archive » Andere schooltijden zegt:

    […] jullie dan over deze kwestie alsnog een eerlijke argumentenkaart willen laten maken? Zie ook: Het dagritme van de scholier (met vijf […]

  7. onderwijsethiek.nl » Blog Archive » Andere schooltijden (II) zegt:

    […] waarin de scholieren in pure vrijheid samen buiten spelen. Zie ook: Onderwijsethiek.nl (18/6/2009, 21/6/2011, 23/3/2014). En zie voor teenagers: […]