Lagere studiekosten dankzij advertenties

Na de gratis digitale studieboeken is vorig jaar ook het gratis printen in Nederland geïntroduceerd. Dat bericht Marcia Ottevanger in de Utrechtse editie van het Algemeen Dagblad (21/2/2008). Geregistreerde studenten kunnen bij Primera­vestiging De Uithof wekelijks maximaal 100 afdrukken maken. Het kost niets, maar de lezer moet wel advertenties verduren. Een vindingrijk initiatief. Zouden onder­wijsinstellingen dat idee moeten navolgen? De adverteerders zijn wel happig, maar het past niet goed bij de missie van een onderwijsinstelling. Docenten zijn experts op hun vakgebied. Zij ‘verkopen’ objectieve know-how zonder reclame­boodschappen. Het is overigens nog maar de vraag of middelbare scholen er ook zo over denken. Volgens de regeringsplannen moeten ze de leermiddelen gratis (ten laste van hun lumpsum) aan de leerlingen aanbieden. Het is dan aantrekkelijk de kosten te drukken door leermiddelen-met-advertenties te gebruiken. Zou hun professionele ethiek tegen die verleiding bestand zijn?

Eén reactie op “Lagere studiekosten dankzij advertenties”

  1. Wes Holleman zegt:

    Mijn bericht eindigde met een vraag. Ik denk dat de scholen tegen die verleiding bestand zijn, maar de advertenties komen er misschien wel langs andere weg. In een vorige posting wees ik op het risico dat de school gratis digitale leermiddelen aanbiedt die vervolgens door de leerlingen op hun eigen kosten moeten worden uitgeprint. Naar nu blijkt, zullen hun kosten nihil zijn, mits de school een contract met een externe aanbieder sluit om de leerlingen gratis printfaciliteiten-met-advertenties aan te bieden. Aangezien de leerlingen niet verplicht zijn van die faciliteiten gebruik te maken, kunnen de professionals bij dit commercialiserings­scenario hun geweten sussen.