Niet criminaliseren maar opvoeden

Weet je dat onsterfelijke verhaal nog? Een Texaanse kleuterschool schorste een vierjarige leerling wegens seksuele intimidatie. Hij had de juf omhelsd en daarbij haar boezem geraakt (Trouw 12/12/2006). Dat hoort bij het zero-tolerance beleid van de hedendaagse Veilige School. Maar het Weblog Zwolle (13/1/2010) komt met hoop­vol nieuws. De Hoge­school Windesheim gaat samen met drie¬†Zwolse basisscholen experimenteren met een nieuwe aanpak van grens­overschrijdend gedrag: positive behavior support. Men tracht op systematische wijze gewenst gedrag te versterken en ongewenst gedrag te corrigeren, maar men is terughoudend met het bestraffen en criminaliseren van ongewenst gedrag.
In het Amerikaanse basis- en voortgezet onderwijs heeft het zero-tolerancebeleid in de afgelopen vijftien jaar tot een immense toename van het aantal schorsingen en uitsluitingen geleid en tot intensieve bemoeienis van politie en justitie met de bestrijding van ongewenst leerlinggedrag. Men begint echter langzamerhand in te zien dat de scholen er niet veiliger van worden en dat, integendeel, het vertrouwen in de school wordt aangetast. Voortijdige schooluitval wordt in de hand gewerkt en de criminalisering van ongewenst gedrag brengt leerlingen op het slechte pad. Stop the schoolhouse to jailhouse track! Zo heette een rapport dat in 2003 de stoot gaf tot de gelijknamige campagne. Onlangs schreven Kevin Riley (Zero in-tolerance, 6/1/2010) en Ron Schachter (District Administration 2010:1) over de nieuwe wegen die men daartoe kiest, zoals positive behavior support (PBS) en de herstelrechtelijke benadering (RJ, restorative justice).

5 reacties op “Niet criminaliseren maar opvoeden”

  1. Wes Holleman zegt:

    In de Washington Post (18/10/2011) schrijft Donna St. George over kinder- en jeugdrechter Steven Taske, die succesvol actie voert tegen de criminalisering van leerlingen die de schoolregels overtreden.

  2. Wes Holleman zegt:

    De vakbonden protesteren tegen het criminaliseren van iemand uit de schoolstaf die een leerling (te) hardhandig de klas heeft uitgewerkt (AD 11/11/2011). Maar zij hebben boter op hun hoofd. Ik heb hen nog niet horen protesteren tegen het kabinetsbeleid om leerlingen met extra harde justitiële hand aan te pakken als ze leraren beledigen of fysiek te na komen.

  3. Wes Holleman zegt:

    Chris McGreal (Guardian 9/1/2012) bericht over het functioneren van de schoolpolitie in Texas.

  4. onderwijsethiek.nl » Blog Archive » Jongeren berechten jongeren (III) zegt:

    […] moeten we daarvan denken? Een positieve kant is dat overtreding van de schoolregels niet te snel gecriminaliseerd wordt. In plaats van strafrechtelijke afdoening kiest men voor een interne, tuchtrechtelijke […]

  5. onderwijsethiek.nl » Blog Archive » Ook leraren mogen niet pesten zegt:

    […] (lastige leerlingen respectloos bejegenen en vernederen). Die grens wordt nog problematischer in zero-tolerance scholen waar leerlingen om de minste of geringste redenen als lastig worden gebrandmerkt. Zie ook: Twee […]