Posters in de klas

Bradley Johnson geeft wiskunde op een openbare highschool in CaliforniĆ« (LA Times 14/9/2011). Hij is een vaderlands­lievende christen. Dat blijkt uit twee grote span­doeken die hij in zijn klaslokaal heeft hangen. Op het ene staat breed uitgeschreven: In God We Trust. One Nation Under God. God Bless America. God Shed His Grace on Thee. En op het andere staat: All Men Are Created Equal. They Are Endowed By Their Creator. De schooldirectie heeft daar bezwaar tegen omdat hij met deze teksten persoonlijke opvattingen propageert. Maar de docent meent dat hij in zijn recht staat, in het licht van de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting. Bovendien is hier niet sprake van een particuliere opvatting maar van het religieuze erfgoed van de Verenigde Staten. Op elke dollar prijkt In God We Trust.
Wat vind jij? Mogen leraren posters in hun lokaal ophangen waarmee bepaalde op­vattingen of overtuigingen worden uitgedragen? Ook als deze niet door alle leerlingen gedeeld worden? Johnson wijst erop dat zijn collega’s met hun posters van Malcolm X (Black Power, Nation of Islam) of van de Dalai Lama (Tibetaans boeddhisme) ongemoeid gelaten worden. En hoe zit het volgens jou met posters van Amnesty International, ProefdierVrij, of BanTheBomb?
Lees verder … (PDF)

2 reacties op “Posters in de klas”

  1. Wes Holleman zegt:

    En toen was er nog die docent Science op een openbare school in Ohio (Huffington Post 6/10/2011). Hij bedreef geen propaganda via posters, maar hij had dagelijks een bijbel op zijn lessenaar en hij misbruikte zijn lestijd om christelijke leerstellingen te verbreiden.

  2. onderwijsethiek.nl » Blog Archive » Propaganda in de klas (II) zegt:

    […] persoon­lijke overtuigingen uit te dragen. Zie ook op Onderwijsethiek.nl: 23/7/2010, 25/7/2010, 16/9/2011, […]