Professionele onafhankelijkheid

Hij werkte bijna tien jaar op deze middelbare school, maar per 1 december is hij ontslagen. Hij was in het onderwijs gegaan om het verschil te maken. Hij wilde goed doen. Als leerlingen achter dreigden te raken, trachtte hij ze bij te spijkeren. Zoals dat meisje in de havo-brugklas. Als hij niet insprong, zou ze het niet redden, terwijl ze echt wel van havoniveau was. Hij bood haar aan, bijles te geven (ik weet niet of daar betaling tegenover stond, maar hij deed het beslist niet om het geld). Ze communiceerden via hun iPad of iPhone, onder andere met Insta­gram, en van lieverlee ging het ook over persoonlijke dingen. Ze hadden dus veelvuldig en intensief één-op-één contact: zowel taakgericht als vriendschappelijk, maar zonder amoureuze ondertonen.
Tegen het eind van het schooljaar werd het duidelijk dat het erom spande met haar cijfers. Zou ze naar het vmbo-t verbannen worden? Ze had erg haar best gedaan en hij hoopte zielsveel dat ze het zou redden. Toen de laatste toetsweek naderde, kon hij de onzekerheid niet meer aan. Hij mailde haar de antwoorden voor de eindtoets van zijn vak. Bij het nakijken van het gemaakte werk kon hij tot zijn opluchting constateren dat het gelukt was. En op de rapportvergadering bleek dat ze zich inderdaad gekwalificeerd had voor de tweede klas havo.
Maar na de zomervakantie barstte de bom. De ouders kwamen er achter dat hun dochter door hem was ‘ingepalmd’ en dienden een klacht bij de rector in. Na aanvankelijke ontkenning moest hij toegeven dat hij haar een handje geholpen had voor de eindtoets van zijn vak. In menselijk opzicht had hij naar eigen gevoel niets verkeerds gedaan: hij had uit de goedheid zijns harten, in het belang van zijn pupil gehandeld. De rector dacht daar anders over. Hij werd per omgaande geschorst en in weerwil van zijn bezwaren heeft de kanton­rechter zijn ontslag bekrachtigd (30/11/2015). Pikante bijzonderheid is dat de kantonrechter hierbij opmerkte dat het vergrijp voortkwam uit een ‘te grote betrokkenheid’ van de leraar en dat hij geen strafbare feiten gepleegd had. Geen strafbare feiten? Sinds wanneer is tentamenfraude, gepleegd door een leraar-in-functie, geen strafbaar feit?
Lees verder … (PDF)

Eén reactie op “Professionele onafhankelijkheid”

  1. Wes Holleman zegt:

    Excuus, er zat een typfout in de hyperlink: inmiddels hersteld.