Ruim baan voor ieders talent

Vorige week kwam het eindrapport van de commissie Ruim Baan voor Talent uit. Volgens haar oorspronkelijke opdracht (2004) moest de commissie onderzoeken hoe men topopleidingen in het hoger onderwijs van de grond zou kunnen krijgen. De commissie concludeerde algauw dat ze beter een andere weg kon inslaan. Is dat het einde van de topopleidingen of kan er iets veel mooiers voor in de plaats komen? Die vraag tracht ik te beantwoorden in Scienceguide.nl.
Lees verder: het einde van de topopleiding.

Eén reactie op “Ruim baan voor ieders talent”

  1. onderwijsethiek.nl » Blog Archive » Succesvolle start in het hoger onderwijs zegt:

    […] Zoals aangekondigd in de Strategische Agenda, wil de minister bevorderen dat er in het hoger onderwijs minder studenten uitvallen. Hoe pakken we dat aan, vroeg de minister vorig jaar aan de Onderwijsraad. Dat advies is eergisteren verschenen. Eén van de aanbevelingen is dat het programma-aanbod van bacheloropleidingen meer wordt afgestemd op verschillen in beginniveau en studietempo en dat opleidingen een financiële bonus krijgen als ze meer studenten door het eerste jaar heen slepen. Dat is een nuttige aanvulling op een vroegere aanbeveling van de Raad, dat opleidingen een financiële bonus moesten krijgen als ze meer excellente studenten afleveren. Indien de Raad z’n zin krijgt, kunnen opleidingen dus twee bonussen verdienen. Eéntje voor passend onderwijs voor iedere student (in het begin van de studie) en ééntje voor excellentie van gediplomeerden (aan het eind). Dat komt in de buurt van het driestromenbeleid (ability grouping) dat ik vorige maand bepleitte. Sommige opleidingen kunnen op twee bonussen mikken, andere nemen genoegen met één bonus, hetgeen een minder arbeidsintensieve curriculumopzet vereist. Lees verder … (PDF) […]