Tweetalig onderwijs (II)

Bondskanselier Angela Merkel (CDU) was deze week op bezoek bij premier Erdogan in Ankara. Het weekblad Die Zeit (28/3/2010) publiceerde vorige week een interview met hem. Daarin bepleitte hij opnieuw dat er in Duitsland meer Turkstalige VWO-scholen moeten komen, evengoed als er Duitstalige scholen in Turkije zijn. Allochtone jongeren die hun moedertaal beheersen, zullen gemakkelijker integreren in hun nieuwe vaderland, zo stelt hij. Oud-kanselier Gerhard Schröder (SPD) stuurde deze week een opiniestuk naar het dagblad Bild (31/3/2010), waarin hij Erdogan gelijk geeft. We hebben behoefte aan tweetalige scholen waar leerlingen van Turkse afkomst zowel de Duitse als de Turkse taal perfect onder de knie krijgen. Dat is volgens Schröder goed voor hun sociale integratie en hun kansen in binnen- en buitenland. En het is volgens hem ook in het economische, politieke en sociale belang van Duitsland. Want zodoende versterken we onze internationale oriëntatie (Turkije als één van de twintig belangrijkste spelers in de wereldeconomie), onze politieke kracht (Turkije als NAVO- en EU-partner) en onze interne maatschappelijke samen­hang (meer allochtone studenten in de lerarenopleiding). De Volkskrant (31/3/2010) bericht dat Angela Merkel inmiddels open staat voor Schröders ideeën.

Eén reactie op “Tweetalig onderwijs (II)”

  1. Wes Holleman zegt:

    De Poolse ambassadeur in België stelt voor dat scholen met veel Poolse kinderen Poolse les in het curriculum opnemen, conform een EU-richtlijn uit 1977 (De Morgen 2/2/2011).