Verdwaald in het speciaal onderwijs

Ik ben een ijverige meid, al zeg ik het zelf. Ik heb op een reguliere basisschool gezeten en ik heb twee jaar mavo achter de rug. Toen zijn ze erachter gekomen dat ik ‘speciaal’ ben. Dat klopt niet, maar er zit allemaal stomme begeleiding achter me aan. Ik moest volgens hen naar een speciale school, maar er was nergens plaats. Dus heb ik een jaar in een wacht­traject gezeten. Dat derde leerjaar mavo kon ik ondertussen vergeten. Toen werd ik uiteindelijk geplaatst op dit schooltje. Ze richten zich onder meer op cluster-4 leerlingen uit het autistisch spectrum. Ze hebben me voorgespiegeld dat ik hier weer het derde leerjaar mavo kon oppakken, maar daar is niets van waar. Het deugt hier van geen kant. Ze krijgen veel geld uit mijn rugzakje, maar ik krijg er niets voor terug. Ik zou willen dat zoiets in de krant komt, zodat ouders zich tien keer bedenken voordat ze daar intrappen. Ik ga her-indicering aan­vragen zodat ik weer naar een reguliere mavo-afdeling mag, want zo kan het niet …
Lees verder … (PDF)

4 reacties op “Verdwaald in het speciaal onderwijs”

  1. Wes Holleman zegt:

    Ik heb op de discussiethread van Scholieren.com onderstaand bericht trachten te plaatsen, maar het wordt gebounced:

    [QUOTE=Yasminalove;30433023]tsja, dit is echt een heel vreemd geval ja.. maar nu wordt wel duidelijk dat speciale scholen niet deugen, ik wilde dat dit in de krant kwam.. dan denken mensen voortaan 10 keer na voordat ze naar zo’n school gaan.. dan overkomt dit andere mensen niet (dat wens ik ze zeker niet toe).[/QUOTE]

    @ Oma: Bij nader inzien had ik er beter aan gedaan bij de uitgever van Scholieren.com te informeren of ze bezwaar hadden tegen dit (niet-commerciële) gebruik van gepubliceerde informatie. Daar heb ik niet aan gedacht. Wel heb ik overwogen of ik Yasminalove toestemming moest vragen. Ik heb dat niet gedaan omdat ik haar, door het verhaal te laten autoriseren, medeplichtig zou hebben gemaakt aan mijn verhaal.

    @ Yasminalove: Sorry dat ik mijn verhaal onnodig confronterend heb gemaakt door de ik-vorm te gebruiken. Ik koos die vorm om de lezers (en mijzelf) in staat te stellen zich zo goed mogelijk in jouw situatie in te leven. Als je bezwaar hebt tegen de gekozen vorm, zal ik de tekst alsnog omwerken tot een korter nieuwsbericht.

  2. onderwijsethiek.nl » Blog Archive » Apart of speciaal? zegt:

    […] opgeplakt? Deze vraag kwam bij mij op naar aanleiding van dat afschuwelijke verhaal van die mavo-leerling die in het speciaal onderwijs verzeild is geraakt. Zaterdagavond gaf het NCRV-programma Rondom-10 […]

  3. Wes Holleman zegt:

    Wat was dat voor wachttraject waarin onze mavoleerling heeft gezeten? Vermoedelijk zat ze op een van de transferia van het Altracollege. De intake wordt verzorgd door het Onderwijs Schakel Loket (OSL).

  4. onderwijsethiek.nl » Blog Archive » Kinderrechtenmonitor: het leerrecht zegt:

    […] is het Yasmina inmiddels vergaan, die vanuit de derde klas mavo naar het speciaal voortgezet onderwijs werd […]