Vrijblijvende gesprekken of serieuze assessment?

Minister Plasterk wil de intake van aankomende studenten in het hoger onderwijs verbeteren. Dat werd vorig jaar al aangekondigd, maar nu gaan de eerste elf pilot­projecten echt van start. Binnenkort zal dat aantal nog worden uitgebreid, meldt het ministerie in een nieuwsbericht. Het ministerie mikt op studiekeuzegesprekken om aanstaande en aankomende studenten beter voor te lichten over de studie. Maar gelukkig kiezen verscheidene deelnemende faculteiten voor intensievere matchings­procedures, waarbij de studievoorlichting wordt ingebed in studiekeuzebegeleiding. Een optimale studiekeuze vereist immers niet alleen accurate ‘externe informatie’ over de opleiding maar ook betrouwbare ‘interne informatie’ over de student zelf.
Daar komt Pauwel Jonas aan, / ’t Is zoo’n leuke vent, / Ziet hem hogeschoolwaarts gaan, / ’t Lijkt wel een student. Een vrijblijvend intakegesprek zal hem weinig helpen. Slechts op basis van een serieuze assessment van externe én interne informatie kan Jonas samen met de ontvangende faculteit taxeren of hij geschikt is voor de ge­ambieerde opleiding en of deze opleiding voldoende bij zijn verlangens aansluit.

2 reacties op “Vrijblijvende gesprekken of serieuze assessment?”

  1. Wes Holleman zegt:

    Janina van Hees (SURF 16/6/2011) heeft een stappenplan voor het opzetten van studiekeuzegesprekken gepubliceerd.

  2. Wes Holleman zegt:

    Het Kohnstamm Instituut (UvA) heeft de effectiviteit van studiekeuzegesprekken onderzocht. Wilfred Rubens (10/1/2012) schrijft erover.